Działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu były prowadzone w naszej firmie na długo przed wprowadzeniem tej praktyki do polskich przedsiębiorstw. CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) jest świadomym i zorganizowanym sposobem funkcjonowania naszej organizacji z uwzględnieniem i uszanowaniem otoczenia społecznego i środowiska naturalnego, które otacza nasze przedsiębiorstwo nie tylko w rodzimym Żywcu. Społeczna odpowiedzialność naszego przedsiębiorstwa przesuwa nas bliżej osób, społeczności, instytucji, urzędów i organizacji, które z nami oddziałują, a tym samym zbliżają nas do realnego rynku.
Nasza firma od ponad trzydziestu czterech lat bierze pod uwagę potrzeby i oczekiwania interesariuszy, dba o zrównoważony rozwój pracowników i całej firmy oraz o etykę swoich działań. Początkowo nasze działania nie były zaplanowane, a jedynie podejmowane z dobroci serca i niesienia pomocy bliźnim, które wynieśliśmy z domów rodzinnych. Jesteśmy zdania, że zawsze jest dobra strona biznesu, i że zawsze jest dobro, którym możemy się podzielić. Z biegiem lat, naszych doświadczeń życiowych i zawodowych idea ta stawała się dla nas coraz wyraźniejsza, plany dokładniejsze, a wiedza o rozpowszechnianiu tej idei klarowniejsza. Wszystkie czynności wykonywane w CSR zmieniają i usprawniają procesy zachodzące w naszej organizacji, które pozwalają lepiej odpowiadać na potrzeby okolicznej społeczności. Dzięki tym zabiegom mamy nadzieje, dostarczać na lokalny rynek wartość dodaną, która wyróżni nas na tle innych przedsiębiorstw.
Na naszym koncie jest wiele małych, większych i dużych praktyk, które mogą stać się podpowiedzią i inspiracją dla innych przedsiębiorstw z kategorii MIKRO, jak pogodzić w obecnych czasach biznesową stronę działalności z zaangażowaniem w lokalnym środowisku, odnieść w nim sukces i każdego dnia cieszyć się przyjemnością z realizowanych prospołecznych projektów.
Cieszy nas fakt, iż przez cały czas działalności naszej firmy w polskich przedsiębiorstwach idea społecznej odpowiedzialności biznesu rozwijała się, by w obecnym czasie nabrać na znaczeniu. Wierzymy, że działania związane z CSR zwiększają lojalność klientów oraz zwiększają konkurencyjność wszystkich organizacji działających rzetelnie i z poszanowaniem względem każdego podmiotu oddziałującego na daną organizację.
Inicjatywy, które były podejmowane przez trzydzieści cztery lata w naszej firmie nie należą do katalogu zamkniętego. Naszą aktywność ograniczały tylko możliwości finansowe naszego mikro – przedsiębiorstwa, bo wyobraźnia zawsze podpowiadała nowe rozwiązania… Wybranymi narzędziami społecznej odpowiedzialności biznesu, które można znaleźć w działalności naszego przedsiębiorstwa są:
- Działania na rzecz lokalnej społeczności – robimy co w naszej mocy, aby wesprzeć lokalne instytucje, organizacje prywatne, publiczne i non profit w projektach i czynnościach wspierających dzieci, młodzież, niepełnosprawnych, chorych, a nawet przedstawicieli braci mniejszej.
- Działania proekologiczne – w związku ze specyfiką naszej działalności i rozwijającą się technologią stawiamy na procedury i inwestycje minimalizujące negatywny wpływ na środowisko. Ważne jest dla nas zrównoważone zarządzanie surowcami, segregacja odpadów, edukacja ekologiczna pracowników i klientów, a przede wszystkim wdrażanie ekologicznych procesów technologicznych, które umożliwiają korzystanie z ekologicznych produktów i usług.
- Programy dla pracowników – przez wszystkie lata działalności naszej firmy inwestujemy w rozwój zespołu, dzięki któremu jesteśmy na lokalnym rynku. Staramy się pozyskiwać programy na podnoszenie kompetencji zatrudnionych pracowników, zatrudnianie kolejnych jak również staże i praktyki dla młodych ludzi, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Dzięki naszym działaniom wiele ambitnych osób odnalazło swoją drogę w fotografii i reklamie.
- Wolontariat pracowniczy – nasi pracownicy wykonują określone prace przeznaczając zawsze pewną liczbę godzin pracy na rzecz inicjatyw prospołecznych, w które angażujemy się jako firma i zespół. Wielu naszych pracowników jednocześnie łączy życie zawodowe i prywatne z wolontariatem np. dla Stowarzyszenia Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Ziemi Żywieckiej, któremu kibicujemy od samego początku istnienia organizacji non profit.
Długie lata działalności naszej firmy, uczestniczenie w jej działalności naszych najbliższych i wspaniałych współpracowników pokazuje nam, iż należy kwestionować stan obecny i dążyć do jeszcze lepszych wyników, nie tylko biznesowych i „tabelkowych”. Ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań, technologii, procesów pozwala nam zwiększyć wydajność, konkurencyjność i wiarygodność będąc bliżej lokalnej społeczności, interesariuszy i zatrudnionych pracowników.
W ostatnich miesiącach, dzięki kolejnym inwestycjom w rozwój kompetencji miękkich zrozumieliśmy, iż musimy zadbać o ożywienie komunikacji o podejmowanych przez nas czynnościach również z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Porozumiewanie się buduje relacje, więzi, zrozumienie, zaangażowanie oraz szacunek. Prowadzenie biznesu to przede wszystkim prowadzenie dialogu z interesariuszami, dlatego postanowiliśmy założyć podstroję o naszych działaniach podejmowanych w ramach CSR.